Omdenken voor leerlingwerving nieuwe stijl

Voor Scholengroep Penta ontwikkelde L5 een nieuwe branding met een rijke toolkit aan middelen. Om de naamsbekendheid en merkwaarde te vergroten, zijn de zeven aangesloten Pentascholen onderscheidend en herkenbaar neergezet én is er voor Penta Scala Rietvelden een verassende wervingscampagne gelanceerd in de vorm van een reis voor leerlingen naar hun toekomst.

BELEVING CENTRAAL

Het uitgangspunt van de rebranding van Penta was de beleving van de kinderen en ouders/verzorgers centraal te zetten. Met de teams van de scholen zijn 'briljantsessies' gehouden om de speerpunten van de scholen door de ogen van de doelgroep te bekijken en in de etalage van de scholen te zetten. Hiermee wordt het merk Penta gekoppeld aan de beleving van de doelgroep. Om dat zichtbaar te maken is er naast de nieuwe huisstijl een prikkelende wervingscampagne bedacht.

Branding en campagne

Penta Scala Rietvelden was een van de eerste Pentascholen die overging naar de nieuwe branding. Om kinderen en verzorgers te prikkelen voor het onderwijs van Penta Scala Rietvelden te kiezen, ontwikkelde L5 samen met de docenten van de school een 'praatplaat'. Op deze infographic zijn het onderwijsaanbod en de activiteiten op een speelse manier verbeeld. Als onderdeel van de signing is de praatplaat doorgevoerd op schoolmuren, posters, banners en doeken. De infographic was ook de basis voor de wervingscampagne 'Ga mee op reis!' In deze campagne inspireert en informeert Penta Scala Rietvelden toekomstige leerlingen en hun ouders over de avontuurlijke reis binnen het onderwijs op de school.

Coronaproof en Toekomstproof

De campagne start met voorlichtingsavonden waarvoor leerlingen met hun ouders kunnen ‘boarden’ voor een rondvlucht door de school. L5 ontwierp diverse middelen, waaronder een vliegticket, boardingpass, vouwvliegtuigje, routing, posters en andere leuke gadgets voor de nieuwe leerlingen.

EEN MOOIE SAMENWERKING

Juist in lastige tijden als de coronacrisis vraagt het extra inventiviteit van scholen om een toekomstperspectief te communiceren. Het gaat niet alleen om het veilig maken van de school maar ook om met de huidige beperkingen van maatregelen toch een positieve boodschap uit te stralen. De inventieve leerlingcampagne is daar een zichtbaar voorbeeld van. We hebben daarvoor ingezet op brainstormsessies met docenten en leiding (Brain ON AIR) en live illustreren (Design ON AIR).

Wij danken Cees van Dijk en de docenten van van Penta Scala Rietvelden voor de inspiratie en het meedenken met de inhoud van de praatplaat en de campagne. Ook danken we Raymond Wensing en Joost van Zandvliet van Fwa voor de productie van de signing en de campagnemiddelen. Inmiddels zijn ook 5 andere Pentascholen voorzien van een eenduidige signing en wordt het merk Penta steeds zichtbaarder.