07 mei 2021

Door:

Rob Smith

Tags:
Theater, theatermarketing, publiek, storytelling, merkstrategie

Theater maken

L5 heeft theater in het bloed. Niet alleen vanwege de liefde voor alles wat op de planken komt, maar ook voor het creëren van theatermerken. In de afgelopen jaren heeft cultuur echter klap op klap te verduren gekregen door bezuinigingsdrift. De coronacrisis heeft vele theaters ook nog eens dieper in de problemen gestort. Tijd om vooruit te kijken en te pleiten voor een nieuw fundament van de schat van onze samenleving. Want als één ding duidelijk is geworden is dat cultuur geen overbodige luxe is maar het cement in de samenleving. Willen we ons vrij blijven uiten dan is kunst, cultuur en theater de spiegel voor onze ziel. Die moeten we eens flink gaan oppoetsen.

Op de planken

De L5'ers hebben een sterke liefde voor kunst en cultuur. In de periode dat er in Nederland flink op cultuur bezuinigd werd, heeft L5 haar visie op theatermarketing en -branding succesvol kunnen inzetten voor uiteenlopende cases. De coronacrisis maakt nog eens duidelijk dat er veel meer moet gebeuren om cultuur weer de plaats te geven die de samenleving nodig heeft. We moeten elkaar weer opzoeken, uiten wie we zijn en wat ons bezig houdt en natuurlijk talenten de kans geven onze harten te veroveren. Wat L5 betreft gaan we dus niet terug naar het 'oude normaal' maar het 'nieuwe verrassende'! Hoe deden we dat en hoe doen we dat!

De theatervraag

Het eerste contact begint vaak met de simpele vraag of L5 een offerte wil maken voor een nieuw logo. Wat ons betreft moet eerst de vraag gesteld worden waar het theater naar toe wil om op het netvlies van het publiek terecht te komen. Want een logo of huisstijl ontwerpen zonder de visie van het theater te kennen is enkel een cosmetische ingreep. We moeten er achter komen wat de plannen en ambities zijn en vooral wat er nodig is om dat geliefde publiek aan je te binden. Als je beseft wat voor keuzemogelijkheden er in de vrijetijdsbesteding zijn dan moet een theater alles uit de kast halen om in het vizier van de potentiële theaterbezoeker te komen en te blijven. Juist dit is het terrein van de nuchtere en Rotterdamse aanpak van L5.

Het Theaterplan

Voor een aantal theaters zijn we niet gestart met het schetsen van een logo maar met het organiseren van een Lunch for the Brain- of Brain ON AIR-sessie om in korte tijd tot een creatief plan te komen. We vormen daarin een 'dreamteam' met sleutelfiguren uit het theater, special guests en specialisten van L5. We gaan met elkaar aan de slag voor het allerbeste idee. De uitkomst is een strategisch concept op maat van het theater. De ene keer is het een publiekscampagne en de andere keer het fundament voor een nieuwe merkstrategie. De aanpak is hetzelfde maar de uitkomsten zijn uniek en gericht op de specifieke wensen van de theaterliefhebber.

De theaterfan

Uiteraard is L5 pas tevreden als je het publiek in het hart raakt. Het gaat tenslotte om beleving en niet om alleen om een theaterbezoek. Het idee moet daarom met lef gebracht worden en alle communicatiemiddelen moeten gericht zijn op de dialoog met de bezoeker en de theatermaker. Ook sluiten we de ogen niet voor de veranderende samenleving en is inclusiviteit een must om ook nieuwe doelgroepen te binden. Niet vergrijzen maar open gaan voor nieuwe ontwikkelingen. Vanuit een vernieuwde visie zal de branding en het design van middelen ingericht worden en zorgt een levendige storytelling in alle media dat de bezoeker zich zo aangesproken voelt dat er een band ontstaan. Zo maak je van je publiek fans en ambassadeurs.

Het theatermerk

Theaters staan voortdurend voor nieuwe uitdagingen om in de aandacht van bestaand en nieuw publiek te komen. Denk hierbij aan het ontwikkelen van nieuw cultuuraanbod onder eigen label of onder de vlag van een samenwerkingsverband. Hoe sterk is het als nieuwe initiatieven de ruimte krijgen vanuit ideeën uit de markt als onderdeel van de merkstrategie van theaters. Zo wordt het theatermerk alleen maar sterker.

Theater in het kleinste kamertje bij het geheel verbouwde Flint in Amersfoort

Totale rebranding en verbouwing Spant!

Nieuwbouw en eigen letterfont voor Luxor Theater Rotterdam

Cultuur moet weer van zich afbijten!